Tuesday 15 April 2014

Keguguran

15/04/2014 genap sudah 4 tahun selepas keguguran anak yang ke 3. Pada masa keguguran tu usia kandungan 13 minggu pada 15/04/2010 jam 2.30 pagi.

Pada usia kandungan mencecah 2 bulan lagi saya dah perasan ada bleeding sikit, seperti tompok coklat. Pegi jumpe doktor Gynae untuk pemeriksaan lanjut, ialah kite risaukan...doc cume bagi MC untuk berehat je. Selang seminggu ada lagi bleeding...pegi lagi...macam biasalah...bagi MC suruh rehat...Saya pon macam pelik gak nape doc tak bagi ubat untuk stopkan bleeding. Nak tanye kang cakap kite pulak yang memandai-mandai so diamkan jelah. Tapi bleeding tu tak lama...dalam satu ke dua hari tu dah stop. Bleeding pon bukan terok tapi just yang coklat-coklat tu...sikit je...

Pada hari Selasa 13/04/2010...saya bleeding lagi untuk kali yang ketiga...hati dah tak sedap dah...yelah dah tiga kali bleeding kot. Pegi hospital lagi jumpe doc Gynae, dia bagi lagi MC untuk hari tu. Soknye (14/04/2010) time siap nak gi keje saya bleeding terok, macam kite period tu...hati dah risau. Cakap dengan hubby bleeding kali ni terok ni. Hubby siap-siap terus bawak gi hospital. Kat ER mase tu RMO (Resident Medical Officer) yang check, pastu dia scan. Nampak lagi baby tengah gerak-gerak. Pastu RMO cakap dengan staff nurse suruh call doc Gynae saya sebab bleeding saya terok. Disebabkan doc Gynae saya ada urusan lain..saya ditolak ke doktor Gynae lain. Masa tu saya dah rase macam ada contraction. Saya inform kat doc Gynae tu. Sebelom saya dimasukkan ke wad..satu jep telah diberikan. Mungkin untuk menghalang dari contraction berterusan.

Contraction masih terasa...saya cakap dengan hubby saya rase mungkin kite takde rezeki kali ni. Sebab bleeding masih berterusan. Doc Gynae datang melakukan pemeriksaan lagi pada tengah hari. Doc tak cakap pape tapi suruh rest je. Pada sebelah malam lebih kurang pukul 8 mlm. Saya terasa seperti cecair keluar dengan deras. Cepat-cepat suruh hubby panggil nurse. Nurse datang dan bagi tau xde pon darah yang keluar...saya cakap saya terasa ada cecair yang keluar....rupe-rupenya air ketuban saya yang pecah....masa tu memang saya dah cakap dengan hubby sambil berlinang airmata bahawa anak kami tak selamat. Lepas tu saya rasa sakit sangat....contraction semakin kerap...nurse telah bagi injection untuk kurangkan sakit atas arahan doc.

Pada pukul 2.30 pagi Khamis,15/04/2010. Saya mengejutkan hubby untuk ke tandas. Bila saya bangun dan berdiri...tiba-tiba bayi saya jatuh. Nasib masa tu pakai pad. Hubby bawak ke tandas dan panggil nurse. Nurse arahkan saya duduk sedikit kat toilet bowl. Disaat saya duduk jatuhlah janin berserta uri didalam tandas. Mungkin disebabkan darah yang keluar terlalu banyak saya jadi pitam. Saya dipapah ke katil dan nurse-nurse yang bertugas sibok membersihakan janin dan merawat saya pulak.

gambar ihsan dari google (seperti  inilah janin saya yg telah keguguran 4 tahun lalu)
Saya menangis...hubby turut sedih dan mengalir jugak air mata lelaki dia melihat saya yang begitu hiba. Saya mungkin tak kisah kalau hanya keguguran seperti darah...tapi saya melihat sendiri janin yang agak lengkap dengan kaki, tangan, hidung, mata hitam. telinga keguguran dari rahim saya, cuma taklah sempuran semuanya keran jantina pon belom ada lagi. Berulang kali saya dipujuk...barulah saya ok dan redha atas ape yang berlaku pasti ada hikmahnya. Saya mengambil masa 1 tahun untuk kembali mengandung lagi selepas keguguran tu..yelah kite nak pastikan rahim kite betul-betul kuat. Itupon mase mangandung lagi saya dimonitor oleh doc selama 3 bulan. Setiap 2 minggu kena wat pemeriksaan dan makan ubat kuatkan rahim sampailah usia kandungan mencecah 3 bulan. Alhamdullillah 06/02/2012 saya selamat melahirkan seorang bayi lelaki.



12 minggu
Sayang....
Walaupun 13 minggu berada dalam kandungan mama...
Walaupun sekejap saja kamu mendengar degup jantung mama...
Mama tetap merasakan kehilangan mu sayang...
Mungkin kamu tak cukup kuat untuk dilahirkan di dalam dunia yang penuh dengan pancaroba ini...
Takpelah...bukan rezeki mama dan papa untuk membesarkan kamu....
Mama akui...bukan senang untuk lupakan kamu...
Tapi mama redha atas ketentuan takdir...
Setiap yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya....





21 comments:

  1. alahai..sedih kathy membacanya...Allah lebih sayangkan dia sis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah sis...kite pon pujuk hati kite camtu gak mase tu...siapa tak sayang kan...walaupon 3 bulan dlm kandungan pon kite tetap sayang...darah daging sendiri..

      Delete
  2. Allah lebih sayang padanya...anyway Assalamualaikum, saya blogwalking kat sini, jemput datang ke blog saya http://ibu2ahmad.blogspot.com. Saya follow sini n kalau sudi follow la saya balik yer

    ReplyDelete
  3. sedih la kak. hope akak tabah hadapinya. teringin nak merasa penaglaman mengandung mcm org lain tp belum ada rezeki lg. moga dipermudahkan segalanya

    ReplyDelete
  4. Allah lebih sayangkan arwah...semestinya ada hikmahkan wan..

    ReplyDelete
  5. Syukurnya Kak Wan Maruzen. Jangan bersedih. Seorang anak akak sudah dijanjikan syurga dan setia menanti untuk menarik ibu dan bapanya bersama-sama menikmati keindahan syurga. Insyaallah.

    ReplyDelete
  6. ada 2 orang rakan yang hami dna gugur tapi yakin kalu gugur mudah nak hamil kembali rata lepas gugur mmber saya hamil lagi.rezeki dia tentukan.syukur kalau ada ramai anak kini tinggal lagi kerja kita uruskan mereka dari ilmu dan agama.

    ReplyDelete
  7. sy yg baca ni plak terasa sakitnyer..

    ReplyDelete
  8. bersabarlah...Allah lebih menyayangi dia..

    ReplyDelete
  9. Sedih saya membacanya... sabarlah Wan. Sentiasalah bersangka baik kerana anak yang telah meninggal dpt membantu memudahkan jalan kita ke syurga & kejayaan akhirat kelak.. aamiin. Semoga Allah sentiasa memberkati... aamiin..

    ReplyDelete
  10. sedih membacanya...ada hikmah disebaliknya...
    menabung tuk wan

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum... Alhamdulillah...setiap apa yang telah terjadi pasti ada hikmahnya kak...

    ReplyDelete
  12. Ya Allah..sedih nya cik baca.Semua tu ketentuan Allah kan kak.
    Cik belom lagi ada rezeki timang baby..

    ReplyDelete
  13. salam...cerita awak lebih kurang dgn citer saya...keguguran bulan april jugak tp tahun 2011. kandungan baru cecah 12 minggu...takde rezeki...nak wat camne.
    menabung di sini :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kite redha jelah kan....bukan rezeki kita...

      Delete
  14. Ada hikmah keguguran tu pastinya. Allah dah ganti yg baru kan? Happy selalu hendaknya ^__^

    ReplyDelete
  15. Al fatihah..moga Allah menggantikan dengan yang baru..InshaAllah..ade rezeki yang lain

    ReplyDelete
  16. Saya bila baca entri ni, teringat keguguran saya. Namun, semuanya ada hikmah. Bersyukurlah kerana kita insan terpilih yang diuji oleh Allah Yang Maha Penyayang dan Maha Mengetahui.

    ReplyDelete
  17. Insya allah... dia akan menanti mu di pintu syurga sis..

    ReplyDelete
  18. Sedih. Tapi dah ada yg menunggu kalian di SANA nnt.

    ReplyDelete
  19. Alahai tersentuh , sebak je baca

    ReplyDelete