Tuesday 22 October 2013

Sakit Tekak Atau Ulser Tekak


Salam sejahtera semua....hari ni rase mengantok sangat kt opis ni sebab malam tadi bawak anak-anak (Shasha dgn Rayyan) gi spital. Tu pon gi lewat sebab tunggu Encik Suami balik. Tinggalkan kakak umah MIL, dalam kol 10.30 malam gitew baru pegi. Nape gi spital? Bagus soalan tu..hehehe...sebab budak 2 orang mi demam berbalik-balik dari hari khamis lg. Dah gi klinik, bagi makan antibiotik pon tak baik2. So malam tadi risau punyer pasal angkutlah gi spital. Lepas nurse check suhu, shasha masih demam tinggi lagi. Rayyan lak dah ok cume baby sitter ade bgtau yang Rayyan tak nak makan dengan menyusu sangat and senyap je tak main cam biase. Bile Doc check dalam mulut rupe-rupenye kt tekak budak2 ni ade ulser, sebab tulah Shasha ni masih demam lagi and Rayyan pon tak nak makan dengan menyusu sangat..sakit kot..budak2 kan apelah yang dorang tau.

Tapi untuk lebih detail doc suruh wat ujian darah, nak tengok result darah manelah tau ade virus influenza ke...aduhh mase tu cakap dengan Encik Suami jauhkanlah penyakit camtu dari anak2...mintak2 takde pape lah...risau dibuatnye..tapi memang itu pon tujuan saye dan Encik Suami bawak anak2 ke spital..biarlah kite cegah awal2 kalu ade pape yang tak kena pade anak kite kan..abis tu dah demam lama sangat..haruslah wat ujian darah tu..Tapi Rayyan wat nasal Swab je tak amik darah. Shasha yang kena wat dua2 sebab dia yang terok sket.


Sementara tunggu result kitaorang lepak jap kt kedai mamak minum teh..dalam 20 minit pastu datang balik kt ER (Eergency Room) amik result..alhamdulillah result semuanye ok cume puncanye dari tekak yang dijangkiti kuman tulah yang menyebabkan ulser. Doc suruh continue ubat antibiotik dan bagi ubat pancit kat tekak yang ade ulser tu..doc cakap dalam 2 ke 3 hari insyaallah baik semula.

Result Influenza Rayyan- negative



Blood Result Shasha



Result Ifluenza Shasha- negative
 



Ubat utk pancit kat tekak


Pastu searchlah Encik Google pasal punca sakit tekak ni..hah ni kite kongsi same2..jadi serba sedikit kite taulah ape punca nye kan..

PUNCA


Jangkitan Bakteria- disebabkan oleh bakteria streptococcal. Ia membawa komplikasi demam reumatik yang boleh mencetuskan masalah injap jantung atau radang buah pinggang.

Jangkitan Virus- kebayankkan sakit tekak disebabkan jangkitan virus dan ada pelbagai jenis yang mengakibatkan ia sembuh dengan sendiri dalam masa beberapa hari bergantung pada jenis virus terbabit. Virus terkenal adalah Eptein- Barr, yang menyebabkan demam dan bengkak di kelenjar pada leher.

Tonsilitis- ia adalah keradangan tonsil. Tonsilitis kronik berlaku apabila banyak kerosakan pada tonsil. Dalam keadaan ini tekak berasa sangat sakit pada kebanyakan masa selain sering disertai nafas berbau. Demam di bahagian kelenjar pada leher juga boleh menyebabkan masalah sakit tekak.

PUNCA-PUNCA LAIN

Penyakit campak (measles) juga boleh menyebabkan sakit tekak pada sesetengah keadaan. bernafas melalui mulut boleh menyebabkan tekak kering dan menyakitkan. Dalam beberapa kes, sakit tekak mungkin tanda kanser kerongkong (biasanya di kalangan perokok).






10 comments:

  1. Kalau ulser, seksanya bukan kepalang. Hush.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yelah...kesian anak saye..nak telan makanan pon susah.

      Delete
  2. kalau kita kena ulcer memang tak selesakan..

    ReplyDelete
  3. salam akak....sakitnya ulcer....eee

    ReplyDelete
  4. paling sakit kalu kena ulser time nak berus gigi

    ReplyDelete
  5. ulcer x myelesakan..
    http://kasihmamaaqil4.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. Anak saya pun ade kena ulser..lebih kurang sama dengan anak puan.. kesian xdapat makan sangat... Sharing yang berguna.. senang2 jemput lawat kindhearty.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. Baby saya ulser juga, air liur meleleh. Ingat sebab nak tumbuh gigi, bila cek, ulser besar kat sebelah kiri tekak. Berapa lama anak puan sembuh dari ulser yer?

    ReplyDelete
  8. Sye ade ulser tekak...gigi saya belubang..bile bngun tido bnyk gile darah kluar...adakah itu puncenye...ada bintik2 dbahagian dalam tekak..boleh x bg suggest ubat

    ReplyDelete