Wednesday 2 October 2013

Penyakit Meroyan

Kite terutama orang melayu sering mendengar penyakit meroyan ni. Tapi kite tak tau ape punca dan macam mana nak atasi. Kadang-kadang ianye berlaku dikalangan ahli keluarga atau pun kawan-kawan rapat kite. Jadi biar saye huraikan serba sedikit tentang penyakit ini.

Meroyan kadangkala disalah tanggap sebagai murung bayi. Jika anda menghidapi murung bayi, pada hari-hari pertama selepas melahirkan anda akan menjadi muram, sering menangis, letih dan rasa tertekan. Ini dijangka adalah disebabkan perubahan-perubahan hormon secara mendadak dalam badan anda. Dengan bantuan yang sesuai, anda akan merasa lebih sihat dalam beberapa hari. Walau bagaimanapun, meroyan tidak seperti murung bayi, adalah satu penyakit. Ia tidak akan sembuh tanpa rawatan.


Tanda-tanda Meroyan
perasaan putus asa
bersalah
amat letih
muram
sering menangis
sunyi
gelisah
terperangkap.


Lazimnya, ia berlaku apabila umur bayi anda antara empat hingga enam minggu, tetapi ada kalanya ia bermula beberapa bulan selepas dia dilahirkan. Sebelum itu anda merasa amat gembira menjaga bayi anda, kemudian, menyedari kemurungan datang secara perlahan. Jika anda mengalami kemurungan semasa kehamilan, ketibaan bayi anda mungkin tidak dapat membantu meringankan beban anda.



Perkara Yang Menyebab Kemurungan


Saye berpendapat masalah meroyan atau kemurungan ni boleh diatasi dengan berkongsi masalah anda dengan keluarga atau orang yang anda rasa rapat dengan anda dan banyakan berehat.




2 comments:

  1. bukan blog meroyan,topik meroyan ko tulis ek...wakakaka, mel

    ReplyDelete
  2. aku pun dh meroyan ni

    ReplyDelete