Friday 15 November 2013

Kelebihan Surah Al Falaq

Surah Al-Falaq (سورة الفلق) adalah surah ke-113 dalam Al-Qur’an. Ia mengandungi 5 ayat dan tergolong surah Makkiyah yang diturunkan selepas Surah Al-Fiil. Nama Al-Falaq diambil dari kata ‘Falaq’ yang terdapat pada hujung ayat pertama surah ini yang bermaksud ‘seluruh makhluk’ atau sebahagian ahli tafsir berpendapat ‘waktu subuh’.


Maksud Ayat-Ayat Surah Al-Falaq


Keistimewaan Surah Al-Falaq

1. Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam, bersabda: “Apakah engkau tidak melihat ayat-ayat yang diturunkan malam ini yang belum pernah ada bandingannya. Ayat-ayat itu ialah ‘Qul A’uzdu Birabbil Falaq’ (Al-Falaq) dan ‘Qul A’udzu Birabbin Naas’ (An-Nas).” (HR Muslim r.a.)

.

2. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Bacalah ‘Qul A’uzdu Birabbil Falaq’ (Al-Falaq) kerana kamu tidak dapat membaca mana-mana surah yang amat dicintai Allah SWT dan sangat cepat diterima Allah SWT, seperti surah ini. Maka semana mampu kamu janganlah kamu tinggalkannya.”

.

3. Disebut pada riwayat lain, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Kamu tidak dapat membaca apa-apa yang sangat pantas sampai kepada Allah SWT seperti ‘Qul A’udzu Birabbil Falaq’ (Al-Falaq).”

5 comments:

  1. terima kasih atas info ni kak :)

    ReplyDelete
  2. nice sharing. sesuai sgt utk hari jumaat :)

    ReplyDelete
  3. terima kasih untuk perkongsian..:)

    ReplyDelete
  4. Thanks Wan..nway blog ni berwajah baru ya...ke kita yang tak perasan...

    ReplyDelete
  5. Wah! Wah! Saya nampak 'header' baharu la. :)

    ReplyDelete